Brev:
Tygger ikke maden
5. juni 2014
Alder:
12 mdr.
Tygger ikke maden
Hejsa Helen
Jeg har et spørgsmål omkring mad, da jeg netop har været ved læge med A på 1 år og 1 uge. Grundet til at jeg har været ved læge er han i 14 dage har haft diarre og ildelugtende afføring. De tog en prøve som viste at han ikke fordøjede grøntsager og stivelse.
Jeg har efterfølgende kommet til at tænke og ligger også mærke til to "usunde" vaner han har.
1) Han propper mad ind i munden, selvom jeg ikke giver ham hele måltidet foran. Men netop ligger 4-6 stykker mad.
2) Han tygger ikke. Pasta fx, ligner bare de bliver slugt. Han tygger på noget men ikke alt.
Lægen sagde at jeg kun skulle give ham mos for at få maven ok igen. Den duer bare ikke herhjemme. Hvis A ikke selv får lov at spise, skal han ikke ha noget. Fx om morgenen, når han får havregrød, er vi nødt til også at give ham fingermad (det bliver i form af cherrios), ellers græder han HELE måltidet.
Han ønsker ikke brød som hovedmåltid (vi bor stadig i udlandet og rugbrødet hernede, samt pålæg, er altså også meget lidt spændende). Jeg har prøvet med hjemmebagte havregrynsboller. Han vil gerne ha lidt som ml.måltid, men ikke som fuld måltid. Men for at give en ide om mad, ser vores dag sådanne ud:
7.30: havregrød og cherrios (dem uden noget særlig sukkerindhold)
9.15/9.30: Frugt (har fået alt muligt, men så snart det er lidt hårdt, fx blåbær kommer de hele ud)
11.00/11.15: Frokost bestående af pasta med forskellige tomatsovse samt forskelligt pålæg (det jeg nu kan finde, også ost og æg). Førhen gerne noget tomat og agurk til, er nu bare bange for at dette kan give dårlig mave.
15.00: Vi spiser allerede vores aftensmad her, for at undgå den værste ulvetime (ps, det har hjulpet meget). Har givet ham mange forskellige grøntsager. Han er nu ved at være noget mere selektiv. Han kan godt lide agurk, tomat, ærter, majs og kogte gulerødder. Men har svært ved at fordøje det (dvs det inderste af agurk og kogte gulerødder går fint). Vi får enten pasta eller kartofler. Kødet er kylling, oksekød mest da svinekød er svært at skaffe (bor i muslimsk land). Og indrømmet, fisk er svært at skaffe, og vi får slet ikke nok.
17.30/18.00: Har ikke ville ha kiks, rosiner osv. Så den står på frugtmos eller yoghurt. Nogle gange med cherrios.
18.30/19: godnatflaske og sove.
Mit spørgsmål går vel på flere ting ifm maden:
1) er kosten varieret nok??
2) er det normalt at børn ikke tygger, hvad kan være årsagen. Kan vi gøre noget??
3) ideer til hvad vi ellers kan give ham
Med venlig hilsen
Os i varmen :)