Tygger ikke maden

5. juni 2014

Alder:
12 mdr.

Tygger ikke maden

Hejsa Helen

Jeg har et spørgsmål omkring mad, da jeg netop har været ved læge med A på 1 år og 1 uge. Grundet til at jeg har været ved læge er han i 14 dage har haft diarre og ildelugtende afføring. De tog en prøve som viste at han ikke fordøjede grøntsager og stivelse.

Jeg har efterfølgende kommet til at tænke og ligger også mærke til to "usunde" vaner han har.
1) Han propper mad ind i munden, selvom jeg ikke giver ham hele måltidet foran. Men netop ligger 4-6 stykker mad.
2) Han tygger ikke. Pasta fx, ligner bare de bliver slugt. Han tygger på noget men ikke alt.

Lægen sagde at jeg kun skulle give ham mos for at få maven ok igen. Den duer bare ikke herhjemme. Hvis A ikke selv får lov at spise, skal han ikke ha noget. Fx om morgenen, når han får havregrød, er vi nødt til også at give ham fingermad (det bliver i form af cherrios), ellers græder han HELE måltidet.

Han ønsker ikke brød som hovedmåltid (vi bor stadig i udlandet og rugbrødet hernede, samt pålæg, er altså også meget lidt spændende). Jeg har prøvet med hjemmebagte havregrynsboller. Han vil gerne ha lidt som ml.måltid, men ikke som fuld måltid. Men for at give en ide om mad, ser vores dag sådanne ud:

7.30: havregrød og cherrios (dem uden noget særlig ...

Annonce

... sukkerindhold)

9.15/9.30: Frugt (har fået alt muligt, men så snart det er lidt hårdt, fx blåbær kommer de hele ud)

11.00/11.15: Frokost bestående af pasta med forskellige tomatsovse samt forskelligt pålæg (det jeg nu kan finde, også ost og æg). Førhen gerne noget tomat og agurk til, er nu bare bange for at dette kan give dårlig mave.

15.00: Vi spiser allerede vores aftensmad her, for at undgå den værste ulvetime (ps, det har hjulpet meget). Har givet ham mange forskellige grøntsager. Han er nu ved at være noget mere selektiv. Han kan godt lide agurk, tomat, ærter, majs og kogte gulerødder. Men har svært ved at fordøje det (dvs det inderste af agurk og kogte gulerødder går fint). Vi får enten pasta eller kartofler. Kødet er kylling, oksekød mest da svinekød er svært at skaffe (bor i muslimsk land). Og indrømmet, fisk er svært at skaffe, og vi får slet ikke nok.

17.30/18.00: Har ikke ville ha kiks, rosiner osv. Så den står på frugtmos eller yoghurt. Nogle gange med cherrios.

18.30/19: godnatflaske og sove.

Mit spørgsmål går vel på flere ting ifm maden:

1) er kosten varieret nok??
2) er det normalt at børn ikke tygger, hvad kan være årsagen. Kan vi gøre noget??
3) ideer til hvad vi ellers kan give ham

Med venlig hilsen
Os i varmen :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder